Monday, August 2, 2010

Plaque, gingiva dan calculus..

hari ni aku gi dental treatment lagik...dulu dh pernah sekali..ni scaling jugak since aku xde pon gigi yg nak kena tmpal ke cabut...mula2 dulu kwn aku Azrol yg minx aku jadi patient dia....aku okay jek....since sume free sapa xnak kan...

first tyme dulu % plaque aku cecah 89%..yes terbaikk...dapat A+++ teros...bleeding plak dekat2 30%....mmg scary r...sakit gak woo ms tuh..esp yg bhgian bwh sbb dia dh jadi calculus...(haaa, jgn ingat calculus tuh math jek kan)...

according to wikipedia: calculus or tartar is a form of hardened dental plaque. It is caused by the continual accumulation of minerals from saliva on plaque on the teeth. Its rough surface provides an ideal medium for further plaque formation, threatening the health of the gingiva...

ok...enough psl tuh..yg kali ni..ada penurunan gak la..% plaque dh turun ke 60 % n bleeding jadi 16 %..so achievement la tuh...sbb masa awal2 aku ikot gak la Azrol ajar guana gosok yg betol..makin lama jadi mls n nak cepat jek so main tibai balik r..

mmg susah nak kikis bad habit..aku kena maintain kan cara yg betol..dia soh aku guna floss utk yg depan sbb dlm masa 7 bulan jek yg bhgian bwh depan ni sgt scary...mula2 kat bawah gigi je ada calculus tuh...skrg merebak ke celah2 gigi..

xheran la lec kwn aku tuh cek dia kata ni xde la maknanya reduce...sbb depan ni makin terok..haha...yeah kwn aku kena tembak..ngan aku2 rasa pedih..haha...

bdw, overall aku suka tau wat treatment free ni...dh la kerusi moden, tempat sejuk, yg buat plak kwn ko dr sekolah men dulu...pastu ada plak lec mai nak evaluate...so, apa lagi...moh kita gi klinik gigi uia...free lagi setakat ni utk org awam....

2 comments:

Anonymous said...

Good fill someone in on and this enter helped me alot in my college assignement. Say thank you you on your information.

Kunangsepi said...

ok..welcome...