Friday, July 1, 2011

Bon voyage Tanjong Pagar


nasi baik abang aku tolong snap pix nih....kalo tak xde la kenangan aku ngan stesen ni...

Malam ni aku sedih nya....aku xtau kenapa aku sedih sangat bila baca berita pasal penutupan stesen keratapi Tanjong Pagar, Spore...

I know some may say that it is absurd to feel sad over an old building...

Ok, aku cerita...masa aku first time gi Spore dulu, tahun 2007 kot...aku naik kertapi dr JB...aku gi ngan abg, wife n anak dia yg kecik lagi masa tu..masa aku jejak stesen ni, aku JATUH CINTA dgn design dia....

mcm design classic sket...ada lukisan kat jubin2 dia...pastu aku gi sarapan nasi lemak n roti canai kat restoran melayu ni...

ada kedai jual rokok n makanan2 ringan, paper...aku siap usha2 eh ni Berita Harian Spore..sempat gak aku beli t-shirt yang ada gambo Merlion kat kedai tuh...agak murah la dia jual...

pastu tandas dia pon ada air..which I LIKE the MOST...haha...it is so hard to find as such there...i need water ok...thats why I feel Msia in the station....everything is soooooo Msia..kuar je bangunan baru aku rasa jejak tanah Spore...

Abg aku ada kawan yg bertugas kat imegresen situ..sempat lah aku kenal2...malam tuh kami makan malam dgn nasi goreng kat warung belakang stesen tuh...sedap jugak...ramai gak org melayu lepak2....

aku suka suasana stesen ni...rel dia yang berakhir di sini...sebab tuh, masa aku baca paper, dorang pasang lagu Salam Terakhir semalam, ramai yang sedih...aku yg baca pon menitis air mata...

oh ye, if u know me very well, im very patriotic...so, aku menangis sebab secara rasmi 1 Julai 2011, Msia kehilangan tanah stesen Tg Pagar...aku xeh terima sbnrnya tapi xpe lah, tuh hak kerajaan la nak tukar2 tanah plak...

Walopon JB Sentral mgkin moden dgn teknologi terkini, aku masih rasa stesen Tg Pagar adalah refleksi MALAYSIA...ia terlalu nostalgic, terlalu istimewa untuk dilepaskan mcm tuh jek....


(emosi tak stabil)

2 comments:

Fad Zandra said...

watpe ko nak emo..ko negara lain..haha..

Kunangsepi said...

haha....sentap....aku msia lah..tanah tumpaahnya darahku....