Saturday, December 24, 2011

Songlap

Kita dah dilanda fenomena film KL Gangster sampai ayat2 dlm film tuh dah jadi ikutan...mcm memey r, kasi sengaat, cuti sudah habes bro, etc....pastu sinema Msia dilanda fenomena Ombak rindu sampai sume org ckp psl film ni, yg dah baca novel ke tak sume berbondong2 gi tgk...2 minggu lepas tuh citer Songlap kuar...

aku tgk citer ni pon sbb suka trailer dia ada lagu Dato' M. Daud kilau-Gila judi....suka plak lagu ni.... Songlap ni mmg terbaik dowh...citer dia mmg sume sisi gelap kat MSia....jual bayi, dadah, pelacuran, judi, taruh bola, etc.... citer ni jadi best sbb Shaheizy n Shafie Naswip mmg tebaik...2 adik beradik dlm citer ni...terabai....mak dorg pelacur-Normah Damanhuri....terbaik sgt Shafie terpaksa bayar mak dia 30 hengget sebab nak borak2....mak dia ni pelacur tua...dia xkenal anak dia, mula2 dia siap offer nak tengok pon boley dik...first time ek....babai sungguh...

aku xleh blah masa Shafie kena tarik ngan Fauzi Nawawi sbg bapak ayam..dia xde duit nak bayar mak dia dah...dia jerit- aku xpayah bayar dia lah...mak dia mcm tersentak tapi mcm xcam tu anak dia...

pastu masa dia layan dadah ngan kawan dia Razak, kawan dia ni tgh high..merepek2....ntah apa2 ntah....aku terasa sgt...dia mmg xde sapa kat dunia ni..satu2 kwn dia yg rapat Razak ni lah...mat pit plak tuh...xsangka Razak mati ms dia gi kuar sat beli makanan....

pastu ms Shaheizy marah2 si Hawa psl jual je bayi dia...aku rasa babak ni best....sebab walopon dia pukul2 paha sendirik, tu refleksi anak2 yg kena dera masa kecik..kesan trauma dia sampai skrg masih xhilang....

Ending dia mmg tergantung lah....Shafie ngan Hawa n bayi tuh pergi lari ke Kuantan cari kakak Hawa...Shaheizy yg mula2 nak ikot gi Kuantan plak tertinggal bas n terkapai2 kat KL....aku xtau lah ada sambungan ke, tapi mmg ending dia lantak penonton lah nak decide apa jadi ngan watak2 hitam tuh...lepas ke dr org jahat...

All in all, Songlap sebuah cerita yg segar...rasa mcm eh citer MSia pon ada ek seberat nik..tak ubah citer Ajusshi, The man from nowhere yg aku ada review dulu...sila scroll entry lama2 nak baca balik...mmg ni calon film terbaik 2011....bakal memberi saingan ialah Shafie Naswip sbg pelakon pembantu terbaik dan Normah Damanhuri sbg pelakon pembantu wanita terbaik....dua watak anak-mak pelacur ni mmg sgt kuat emosinya..Tahniah 2 pengarah suami isteri yg aku pon xtau nama dia sapa...Songlap best...

Ini bukti sinema Msia sudah maju ke hadapan dgn kualiti kini semakin improve dari tahun ke tahun....

No comments: