Monday, March 19, 2012

Kritikan novel: Akhir sebuah cinta

ok, masa pi Pesta buku Pahang kat SASICC kt Zenith Hotel tuh aku mmg aim nak beli novel...aku dah lama xbc since minat berubah ke buku2 politik dan autobiografi....aku beli 2 buku ni-karya Siti nur dhuha-novelis dr Buku Prima yg kini bernaung di bawah Karangkraf bersama Alaf 21...

aku beli for a simple reason...dia tulis paling popular..ye, aku mls nak gamble penulis2 xkenal...baik cari je yg ramai baca....aku beli Akhir sebuah cinta dan sambungannya Hingga ke akhirnya....

ok, straight to the point lah, bahasa si Dhuha ni bagus....xde la cacamarba mcm sesetengah penulis baru yg buat aku annoying sgt sampai stop di tengah2 novel....i mean, kalo bahasa ko pasar sgt, xpon rojak sgt, aku mmg menyampah...

kelemahan ketara novel ni-xmenyempat baru bbrp muka surat dah terus watak utama Mimi Atia ni kena duduk serumah dgn penjenayah...padahal baru je dia dok ckp ngan kawan masa berita pembunuhan tuh kuar tv, dia kata dia xtakut dok sorg...

yg xlogik, dia duduk serumah dgn laki bukan muhrim 2 bulan kot...come on lah...ni Malaysia okay.....celah mana kat Msia jiran tetangga tak suka mengumpat? aiyoh....pulak tuh, mcm mana si Atia ni basuh baju laki tuh, sidai kat luar kan? xpernah diperinci pulak...mesti kantoi punya lah....lagi satu, kadang2 laki tuh pinjam keter nak kuar, xke bodoh citer ni xde sorg pon jiran2 nampak....alah imagine jek dia duk umah teres 2 tgkat sorang2....tetibe ada sorg laki kuar dr rumah tuh n bawak kter dia....xada ke si peah, si Leha, si Tipah nak mengumpat siapa laki tuh...xde la org Islam kita bodoh sgt xpi report kat Jab agama kan...

tolonglah weh....boleh nak wat citer mula2 benci lama2 suka....tapi ko xrasa membodohkan pembaca ke wat citer xmasuk akal.....aku xdengki novel ni ulang cetak sampai 9 kali dr 2009...xkisah....yg dpt royalti ribu0riban bukan aku...tapi jalan cerita kalo kasi logik sket ok rasanya..

since dah byk citer org kawen kontrak, paksa lah, si penulis nak lari sket-terus ke penjenayah tggal serumah dgn pompuan bujang....tolonglah...where is ur common sense....this is Msia okay, not Wisteria lane....pastu kdg2 watak2 dlm ni dicipta xrapi....si Muslim tunang Atia ni boleh plak tetibe dimatikan watak dgn buat dia frust menonggeng n kawen ngan secretary dia....si Mak som tu penjahat gak tamat duit tapi hujung2 mati kena bunuh....

perincian watak dlm novel ni xsebagus Ombak rimbu...Thus, I will not recommend this novel to be made a drama or film simply because the storyline is soooo ridiculous....full stop....

No comments: