Wednesday, October 7, 2009

Usah ditangisi mengapa begini



"Aku bosan dok kelas tuh, ko tau bila lec bagi soklan calculus, sume org tak dapat jawab, aku jek yang tahu jawapan dia, bosan la macam ni, dlm kelas aku xde saingan.."

Ni ayat dari kawan aku kt Matrix dulu yg sangat bijak sehingga menghampiri tahap genius..bagi dia soklan Calculus senang giler n dia memang tahu nak solve every math question..ye, sebab tuh aku kata genius...n bukan tuh jek...dia jugak pandai bab bahasa, tak kiralah English, Arab, Spain, Tagalog...

even dulu dari dia lah aku belajar Grammar English..aku ni bodoh English sejak sekolah, dia lah yang ajar aku macam mana nak wat sentence yang simple tapi ZERO Grammatical error..

yang heran aku dok blaja 11 tahun English kat sekolah tak paham2...tapi dia ajar aku 10 minit jek n aku paham giler..tu r, mmg dia ada kelebihan Allah bagi nak pahamkan orang...

Bdw, entry ni adalah untuk memberitahu apakah jawapan aku pada luahan hati dia..

"Sebenarnya, ko mmg bertuah, ko dah ada di puncak..kenapa kau rasa perlukan saingan sedangkan ko sendiri dah tawan gunung tuh..Cuba pandang ke bawah, tengok ramai kawan2 ko yang nak mendaki gunung kejayaan mcm ko..daripada ko nak mereka bersaing ngan ko, baiklah ko HULURKAN tangan ko bantu depa nak naik"

selepas aku jawab mcm ni, dia diam tau..seems dia berfikir ttg apa yang aku nasihatkan..

So, buat kawan aku ( you know who you are)..u are also genius like him..aku selalu admire ur capability to excel in your study..kau dah selalu sangat di atas..samalah nasihat aku kepada kawan aku dulu..

"Mungkin sudah tiba masanya ko turun sebentar dari gunung kejayaan dan mendaki bersama2 kawan2 ko yg lain..Usah ditangisi kenapa kau turun setelah 23 tahun duduk di atas..mungkin kalau ko start balik dari bawah, mendaki bersama2 kawan2, kau akan tahu sesungguhnya kau memang insan terpilih sebab selama ni kau dah dapat mengecapi nikmat di puncak"..

Harap kata2 ku ini mampu direnungakan buat kamu...Ikhlas Hendy..Ur bestest fren...=p

6 comments:

Anonymous said...

nd..kongsi la petua mcm mane nk master english...petua turun temurun dari yg genius tu...

Unknown said...

i loike~ :D

Kunangsepi said...

petuanya kat dia jer yang tahu...haha..aku pon xde la mantap cam dia..dia dok betolkan grammar org jek even dlm advert..

zaki..i like too..

rijalnaif said...

Hendy,

Telah kudaki puncak tertinggi, telah kuturun lembah dan gurun!

Kunangsepi said...

bagus2 wadi..yang ni kita nak..naik sudah turun pon sudah..apa lagi pengalaman hidup mau dicari...moga kamu lebih tegar menjalani hidup..

Salahuddin Harith said...

teringat masa zaman sekolah dulu, semua bebudak pandai bersaing nak dapat yang terbaik...sehingga amat mudah untuk mementingkan diri sendiri...

namun, alhamdulillah..atas dasar ukhuwwah dan pesanan keramat guru, gegaran seorang dengan gegaran satu batch di dewan semasa mengambil result SPM itu amat berbeda...kami (pelajar dan guru) tidak jemu-jemu membantu satu sama lain..hasilnya, cukup membanggakan..nak dekat 100 pelajar mendapat straight A...ibarat sebatang lidi lemah, seberkas lidi yang diikat kuat jadinya.