Thursday, July 9, 2009

Sawa mengeram dibunuh kejam



Bomba boleh tangkap, napa kita buat tindakan melulu..

Aku rasa tindakan seorang penduduk kg di tebing Sungai Pahang yg memanggil org kampung lalu menembak seekor ular sawa yg sedang mengeram anaknya sangat tidak berperi kemanusiaan..kalaupun ular itu mengancam nyawa, kita sedia maklum sebab dia sedang mengeram 50 biji telur di sarangnya..

ular itu mmg di habitat asalnya di tebing sungai..kita manusia yg dtg situ kacau tempat dia n buat dia rasa terancam..sepatutnya since pakcik tuh bukan kena belit pon, dia terus telefon bomba or JPA3...biar bomba yg ada kepakaran menangkap ular tuh..bukan dtg balik lalu menembak mati dia..

tak silap aku ular sawa batik binatang dilindungi kan..kita patut tangkap hidup2 n simpan di zoo ataupun lepaskan di Taman Negara..mcm apa yg kita buat dgn gajah liar or harimau..dah la bukan senang nak tengok ular sebesar tuh..lagi sedih telor2 yg sebanyak 50 ekor yg ada di antaranya dah menetas tu pon penduduk kampung bakar..

Aku taktau la pandangan aku ni betol ke tak..cuma perlu ke kita bunuh ular yg sedang mengeram telurnya..kan lebih baik bomba dtg tangkap n pindahkan dia dgn telur2 tuh ke Taman Ular Perlis...kasihan la wei..satu tragedi bg binatang liar..

1 comment:

FdausAmad said...

Gua nak ajak lu dtg makan kenduri kat blog gua.
Folo baca doa skali pun takpa..