Saturday, June 5, 2010

Ogonshoto pebende weh?



Minggu yg sibok dgn kenduri-kendara kawan2..seb bek xde sedara2 yg kawen tyme ni, so takde la isu konflik nak pegi yg mana satu..kalo sihat aku pergi belaka kenduri2 dorg ni....ada kwn sekolah menengah n sekolah rendah...

sedang gigih menghabiskan novel Naratif Ogonshoto karya SN Datuk Dr. Anwar Ridhwan....fuh terbaeeekk sgt...kalao biasa sebelum ni aku dah baca yg ringan2 Norhayati Berahim, sedikit berat dr Faisal Tehrani n WB Rendra, kali ni novel paling tersohor dr Sasterawan Negara ke-10..

aiyoh, susah mahu paham..cerita berkisar ttg Republik Ogonshoto yg terletak kat Pasifik..membaca setiap bab, ada banyak satira2 politik yg sangat memerlukan pemikiran yg kritis...

novel ni aku baca utk cabaran..minda kena dicabar jugak..sesekali bagi novel yg berat..tapi yg ini masih tak mampu menandingi Mahabbah karya SN Dato Shahnon Ahmad..yg tuh fuh aku boleh kata sampai skrg aku XPAHAM apa yg cuba disampaikan..analogi manusia sebagai sebatang sungai..tu jek yg mampu aku cerita balik..lain2 aku mmg angkat bendera putih, kira kalau kena present balik pasal novel tuh, aku hanya mampu tulis, BACALAH SENDIRI...

banyak lagi bahan bacaan yg perlu dihabeskan berkat borong banyak giler novel masa Pesta Buku 2010..xpe, slow2...kira aku ni dah terkeluar dr fakta rakyat Msia baca 8 buku sebulan..haha...xpela, at least aku tak ikot trend org lain....be urself sudey!

P/s: aku beli edisi khas yg kulit tebal konon nak hargai la karya agung Sasterawan Negara..murah jek, masa tuh diskaun2 jadi belas2 ringgit..tapi now aku menyesal...membaca buku kulit tebal adalah annoying sebab hujung buku tuh mcm kena tangan mcm keras n takbest la..menyesal..pasni xnak dah kulit2 tebal..

No comments: