Thursday, April 16, 2009

Salakku rebah akhirnya



Berita yg semalam aku terima mmg buat aku terkesima..setelah surat aduan dibuat oleh jiranku kpd ADUN Teruntum-Chong Seong(BN), maka hari ini kerja2 menambak sungai belakang rumahku akan berjalan utk 1 bulan mendatang..mereka akan pasang kepingan batu tebal utk mengelak hakisan tanah semula jadi yg membuatkan jarak antara rumahku n jiranku dgn sungai semakin dekat..

Okay, ini demi kebaikan bersama, kena la setuju walaupun kerja2 penambah baikan ini akan secara rasminya membunuh:

1- Pokok nangka sebesar alam yg rajin berbuah
2- Pokok salak pondoh yg aku tanam
3- Pokok avocado yg baru belajar berbunga


Yang lain aku xkisah, salak pondoh tuh mmg rasa sgt kehilangan sangat..mana asalnya salak tu..jauh wei..aku beli dulu kat Yogyakarta..ingat ada merata2 ke kat Malaysia..kalau tak silap, org sana cakap salak pondoh adalah jenis terbaik dgn salak Bali..baunya harum, rasanya semua manis..betol, kalau salak biasa mesti ada yg terkelat2 seribu bahasa, tapi salak ni mmg manis belaka..baunya juga kuat, bayangkan masa aku beli tuh dlm raga yg org anyam dr mengkuang..aku naik Lion Air nak pi Jakarta..masa check in, salak tuh org Lion Air bagi kotak nak tutup supaya baunya yg kuat tak mengganggu hidung penumpang2 lain..huhu..mcm durian pulak kan, cuma durian lagi hebat, kata raja buah kan...

Pas habis makan semua salak tuh, aku pon tanam la 2 biji sekali selang2 brp meter..dah 3 bulan masih jugak tak nampak apa2 tanda salak tuh akan tumbuh dgn jayanya..aku heran la jugak..aku wat konklusi tanah kat sini tak sesuai nak tanam sebab tempat asal dia Yogya mmg subur sebab di lereng gunung Merapi..rupanya tak, pas 3 bulan tuh, maka tumbuhlah ia..

Sekarang 2009, aku tanam 2004, dah 5 tahun usia salak tuh, subur sangat..tapi hari ni tamatlah riwayat beliau dgn penuh sadis, apabila jentolak mengaut segala akar2 nya dr dasar..tumbang ia tanpa dapat disaksikan oleh tuan punya..oh sedey..kenapa kau pergi sebelum buahmu muncul..kenapa????dah la xsempat aku nak amek gambar beliau 3 beradik tumbuh subur di tepian sungai..

Takdir la kan..jodoh aku ngan salak ni cuma 5 tahun..tak pandai lagi dia nak berbunga n berbuah, salak pondohku mati...moga satu hari nanti aku dpt jejak kaki ke Yogya lagi utk membeli salak yg manis ini...oh salakku..

8 comments:

Anonymous said...

cepatnyer adun teruntum bertindak????...adun bahagian perkampungan rumahku bila la nk bertindak..jangan kate adun..JPS pn langsung tak nk amik tahu...bila dh masuk surat kaba jd tajuk besar baru sibuk nk amik kisah kot!!! DUNIA..DUNIA...

Salahuddin Harith said...

bagusnya ADUN BN, berkhidmat untuk rakyat. Ko beli kat Yogya jauh banget tu mas. Lain kali ko buat kerjasama dengan UIAM tanam pokok salak kat keliling masjid UIAM. mesti best

Kunangsepi said...

oh ye..buat pengetahuan semua..Pusat Aduan Awam MCA mmg sgt mantap dr segi perkhidmatan..tgk jelah org cina kena ugut ngan ahlong pon mesti mengadu kat sana..

so, dlm kes ni, yg mengadu jiranku berbangsa cina kpd MCA-ADUN yg juga sama2 cina..

sayugia diingatkan buat anoni..kalau ADUN anda tak wat keje or xprihatin ngan mslh kg ko, sila tukar undian anda PRU 13 nnati..opss..itupon kalo ko dh daftar..=p

Kunangsepi said...

solah, ada isu jugak aku nak tulis pasal masjid UIA...nanti2 lah..just my concern la..psl salak tuh, bagus idea ko tuh nak tanam salak situ..biar kuat tanah dia cengkam..

Unknown said...

la... nak gak rasa buah salak indon~

Kunangsepi said...

adakah anda sudah terlewat shgga pokoknya rebah duluan mas?

dazzrique said...

sedey skali T_T

tapikan pokok avocado tu bukan ke hg nak guna tuk wat FYP nnt?
ke ada pokok laen lagi kat c2 yg x terkorban?

Kunangsepi said...

ye..pokok itu mmg utk fyp..haha..mampos aku nak cari mana..

takpe, makcik kau ada jugak tanam..skrg pon kau tgh keringkan daun yg ada, jadikan serbuk..taktaulah madam kta ok jek kalo keringkan skrg..