Wednesday, February 25, 2009

Merahku Berdarah Kuningku Diraja






Puas hati semua kawan2ku yg gigih memerah otak nak cari nama pokok ni..Presenting to u-Tembikai aka Semangka aka Watermelon..yeaah..indah sungguh gambar ni kan..comel2 je mereka berbuah di atas tanah..inilah hikmah berbakti pada tanah..

Dari semak samun yg ditumbuhi lalang paras dada orang dewasa kat blkg rumah jiranku di tepi sungai, tanah tuh dah dibersihkan n dicangkul bagai untuk aku ngan nenek ku yg kurang kerjaan brcucuk tanam..nenek aku dok tanam kacang tanah yg dah dpt hasilnya sekarang ni..manis rasa kacang yg kita sendiri tanam..aku pulak ngan projek mega menanam tembikai..

ni bukan 1st time..dulu masa baru pindah pon aku pernah tanam..dapatla mrasa sebji tembikai kuning bersaiz sederhana..kali ni memandangkan tanah yg ada agak luas, jadi banyak la jugak aku tanam..mudah je..pi la beli tembikai masak kat kedai..bijinya jn dibuang..keringkan la satu hari n pi la tanam mereka elok2 dlm tanah..seminggu pastu ngan takdir Allah tumbuh la mereka..

Harap2 tembikai ni yg berjumlah lebih kurang 10 buahnya akan terus membesar ngan lebih sihat walafiat..dgn baja organik n siraman air tiap petang, ada la jugak hasilnya ko bercucuk tanam ni..bukan tgn kosong je..cayalah..

P/s: esok aku exam..subjek tembikai tak masuk dlm midterm ek..doakan aku tau..

4 comments:

rijalnaif said...

aku dah agak dah... ari tu nak kasi jwpn tapi punya lah prob nak kasi komen..

Kunangsepi said...

susah ke nak bg komen..kan aku dah tukar setting biar senang..ko mestilah tau..menanam tembikai gak ke..haha..

Anonymous said...

susah sbb comp aku prob sebenarnya.. aku xde la tanam... tapi penah pi tgk pakcik aku tanam dulu.. wadi

Anonymous said...

ana sokong azwadi tu..susah giler nk anta komen..klu x ana la org pertama yg dpt menjawab teka teki tu...tips utk pokok tembikai tu membiak dgn subur...siram la dgn air bilasan beras...huhu...selamat bercucuk tanam.....