Monday, September 7, 2009

Jatuh cinta lagi



Aku suka baca majalah n komik2..sepanjang aku hidup ni kalau diimbas2 balik dulu biasa aku baca komik2 pahlawan dr Hong Kong...sebut je Alam Perwira, Wira2 Keinderaan, Dewata Raya, n Anak2 Wira, semua ni aku beli dulu tiap2 minggu sebab ketagih nak ikot plot cerita dia yang best..lukisan Tony Wong mmg mantap, tambahan pulak ada cerita yang berunsur Dinasti mcm Alam Perwira berkisar kekejaman Maharaja Zhou ketika memerintah Dinasti Qing...suka hikmat2 yang diberi nama pelik2 mcm Juara ada 18 cakar penunduk naga dlm Anak2 Wira..sekarang ni komik2 mcm ni masih ada tapi aku dah lama hilang minat sebab cerita makin lama makin mengarot mcm Raja Rimba b Pedang Setiawan yang bapok lama nak tamat, beratus2 episod, silap haribulan skrg ni pon masih ada kat pasaran..

Bab majalah lak, aku terjatuh cinta dgn 3 majalah ni:

1) MASTIKA
oh,lama weh aku baca, start 1998...sampai la ni aku dok beli n simpan jadi collection berharga kat rak buku dlm bilik..sayang aku nak jual or buang..cerita2 dlm dia best, dulu mgkin banyak unsur2 mistik tapi skrg ni Mastika banyak fokus isu semasa kat msia...majalah ni ada satu gaya bahasa yang sangat tinggi..kalau karangan deskriptif mmg dapat A+ la...biar lah ramai yang memandang sinis kalau aku beli Mastika konon aku mudah terpedaya dgn cerita2 tahyul, tapi dlm hati aku mereka yang sebenarnya rugi sebab Mastika jugak ada unsur2 kasih sayang, keagamaan, nilai2 murni,cerita sisi lain masyarakat, etc...ko xnak baca xpe, xpayah kutuk pembaca tegar Mastika mcm aku sebab hanya JAUHARI MENGENAL MANIKAM..

2) MASSA
mesti ramai dah lupa majalah mingguan ni..dia selalu fokus isu2 hangat dlm seminggu...puas aku baca mcm2 cerita ttg negara kita..rangkuman seminggu Massa mmg unik...kalau kita xbaca paper dlm seminggu pon kita still tak ketinggalan sebab Massa akan mengupas isu2 terhangat dlm minggu tuh..cover page dia mmg kreatif, n isu2 yang dipaparkan mmg sgt updated..kadang2 aku tau sesuatu lebih awal sebab wartawan2 Massa dah kupas mendalam dlm keluaran lepas...so, mmg tak hairan lah kalau karangan BM masa SPM mmg aku suka jenis2 mengulas isu2 ni...aku langgan tau Massa ni tiap2 minggu,langganan setahun yang ada banyak diskaun..best giler..tiap rabu, balik je sekolah tak sabar nak tunggu Massa sampai kat peti pos..Akhirnya, zaman kegemilangan Massa berakhir dgn tragis...akibat kurang pembaca, majalah mingguan ni terpaksa gulung tikar dgn terhormat...Aku sedey giler bila Massa hantar surat beritahu "kami terpaksa menamatkan penerbitan Massa dan baki wang anda akan kami pulangkan dlm bentuk wang pos"...ROBEK HATIKU...

3) SOLUSI
majalah terbitan Telaga Biru..aku kenal masa praktikal kat HoSHAS..masa dok kat lab toxico tuh, aku nampak majalah ni kat meja staff...oleh kerana lab ni bosan sebab proses ujian dadah ni take a long time, so aku lepak2 la baca SOLUSI ni sambil layan Era...wah, my 1st impression, this magazine is WOW...content dia padat ya Rabbi..penuh dgn artikel2 agama yang most of them aku pon baru tau..lagi2 penulis2 kolum dia bukan calang2..semua yang terkenal dikumpul dlm satu bumbung...u name it..Dato Fadzilah Kamsah, Dato Bahyah, Dato Ismail Kamus, Prof Sidek Baba UIAM, Ustaz Badli Shah, etc...semua ada kolum sendiri nak kongsi ilmu..so,aku bertekad nak stick dgn this great magazine...naseb baek aku dpat cari penjual majalah ni kat UIA..murah gak aku dpt..yes...harap2 bekalan SOLUSI aku tak putus la akan dtg..

6 comments:

Anonymous said...

Bila MASSA menamatkan penerbitan, perkara pertama yg kita perlu ingat betapa teruknya rakyat malaysia yg kurang membaca!! betapa rakyat kita lebih suke langgan majalah 'M'lain,MANGGA,MEDIA HIBURAN..Akhirnya satu majalah yg sarat dgn ilmu pengetahuan, idea kreatif dan kritis berkubur begitu sahaja..SUngguh MEMALUKAN!!!
-Cik Kitul-

Kunangsepi said...

betol2..itulah ulasan pelbgai pengarang akhbar utama negara...rakyat msia tak suka baca majalah yg berat content dia..suka yg sensasi mcm Metro Harian..

Anonymous said...

dan lagi satu dek kerana rakyat malaysia tak suke membaca bahan berat, sastera melayu kite pn tak ke mana..buku sastera bukan main susah nk jual..tak dek pembeli..cube jual novel cintan cintun, kawin paksa, kawin tanpa cinta...kompen laris!!!
-cik kitul-

Kunangsepi said...

of course...contoh mudah ombak rindu laku giler siap ada trilogi..

yg terbaru andai itu takdirnya pon laris sampai 8 kali cetakan walopon story line mcm ciplak ombak rindu...

mmg karya terlaris hny bersandarkan cerita kawen paksa...

Kunangsepi said...

of course...contoh mudah ombak rindu laku giler siap ada trilogi..

yg terbaru andai itu takdirnya pon laris sampai 8 kali cetakan walopon story line mcm ciplak ombak rindu...

mmg karya terlaris hny bersandarkan cerita kawen paksa...

Anonymous said...

itulah habit pembaca novel kawen paksa...tak berkembang mindanya...
sedih tul....