Friday, May 15, 2009

Mesti la kita cuak tapi..

Dengan Malaysia menjadi negara ke-36 mngesahkan kes positif Influenza A H1N1, maka langkah2 pencegahan dan isolasi besar2an akan dilakukan..korang mesti ada tengok kat tv mcm mana hotel kat Hong Kong kena quarantin sbb ada kes H1N1 kat situ..kat negara kita memandangkan kes ni melibatkan pelajar 21 tahun yg balik dari Newark, US guna MAS, maka kita kena kesan semua penumpang sekapal ngan dak tuh..

kena kesan dorang ada kat mana, semua la termasuk anak kapal yg serve dak tuh..mmg menakutkan kan..kalau kita pikirkan balik, kita tak sedar dlm udara kapal terbang tuh ada virus2 halus yg bertebaran di molekul2 udara akibat dak tuh bersin ke batuk ke..

Aku ingat negara kita akan bebas dr kes ni, rupanya ada jugak yg terlepas saringan kat airport Amerika n masuk negara ni dgn membawa virus pembunuh ni dlm badan..

Sekarang bukan masa nak panik ke or nak kecoh2..rilek je..utamakan kebersihan la..esp tangan..amalkan selalu cuci tangan dgn air n Dettol ke Lifebuoy..virus tuh takdela masuk dlm badan kalau kita termakan guna tgn yg tak dibasuh bersih..

N lastly doala moga2 kes Sungai Buloh ni jadi yg terakhir..even harap jgn ada doktor, nurse, or staff hospital tuh yg terkena virus ni mcm ada doktor kat Spore yg meninggal akibat SARS selepas merawat mangsa virus yg sama..nauzubillah..

No comments: