Thursday, March 5, 2009

Mari ziarah sekolahku



Ni kelas aku form 1-3..pelik giler dah 3 tahun berlalu aku tetap kat kelas yg sama..form 1 Kuning, kelas no-2..form 2 n 3 Hijau, kasi up sket ke kelas no satu..Kenangan paling best kat sini, Cikgu BM aku Cikgu Lelawati suruh aku baca karangan aku kat depan kelas seraya berkata- "Ni karangan terbaik saya pernah baca n karangan ni bertaraf SPM punya level"..matilah aku baru Form 3 masa tuh..kembang semangkuk weh..kalau cikgu tuh baca blog aku sekarang mesti nanges, aku guna bahasa rojak kat sini..huhu..

kedua paling best kena Ketuk Ketampi 100X sebab tak ikut arahan turunkan kerusi ke dewan..ni Cikgu S. Noor yg garang itu bengang sebab org tak dengar dia buat pengumuman kat bawah guna mic..bergegar pala lutut pas habis 100X tuh..nasib la labu, berapa hari gak sakit giler nak duduk tahiyyat..



Ni meja aku masa Form 1..buruk giler skrg ni kan..dulu aku sekelas beli pembalut cantikkan meja semua..taktau la budak2 sekarang ni ada nafsu lagi nak belajar tgk meja yg mmg out giler..mungkin takde kesedaran sivik lagi ni..masa ni aku duduk sebelah Ezwan (xtau dia kat mana skrg ni) n Arif (skrg kat MMU tp makin renggang giler pdhal dulu dialah Raja Lawak sekolah aku)..duduk depan meja cikgu haruslah bersopan santun ek..tak boleh tidur masa cikgu membebel..huhu..



Hah yg ni kelas aku masa Form 4..namanya Al-Farabi 1..ni kelas budak2 Sains yek..kelas ni cukup uzur, sekolah aku tak cukup kelas, terpaksa la guna bangunan PIBG Lama ni..kalau ikutkan bangunan kayu ni setaraf je ngan SMAWAP 3 kat Matrix PJ..bezanya situ ok lagi la bhgian atas, yg kelas aku ni kata atas ada bilik menjahit lama tapi dah tak selamat nak naik..aku rasa kalau satu kelas naik atas mau roboh kat situ jugak kelas ni..nak tunjuk kat hangpa betapa daifnya sekolah aku..

tp kami xkisah..xteringin pun nak pi MRSM ke SBP ke..sebab kami nak amek Sijil Menengah Agama..Kenangan paling best kat sini kena marah ngan Cikgu Zaimah, dia ngajar Sejarah kat kelas sebelah (al-Farabi 2)..kelas kami takde penghadang kat tengah, jadi melopong jelah..(kata uzur kan)..aku pulak kaki sembang ngan kawan2, dorang suka tumpu kat meja aku kat tengah tu n mulakan persidangan meja bulat..sekali aku terketawa kuat giler..Cikgu Zaimah kat sebelah bengang la dgr sampai sana, dia sound aku.."AMBOI ND, GELAK MACAM KAT PASAR MALAM!"..terus aku sentap lalu menginsafi diri sejenak..malu!!!!



Kipas ni ada jugak sejarahnya, kami spray ngan cat warna hijau ngan biru dulu..ni idea giler2 kwn aku, Ashraf (skrg Medic UIA)..kami dok sakan mengecat kelas..ada beli spray jugak..tgk cam taktau nak buatpe ngan spray tuh..apa lagi, kipas tulah jadi mangsa..habis berwarna warni bila dia pusing, mmg pening la kalau tengok..aku saja pikir warna biru=BN hijau=PAS..huhu..

cerita pasal kipas ni kan, yg kelas kat gambar atas tuh lagi best nostalgia dia..masa tuh 7 pagi aku 1st sampai kelas..bukak la kipas tuh, ko tau apa yg terbang, notepad yg kecik2 tuh ada peserta Masisupa (ilmiah n sukan sek agama pahang) letak nak pedajal kelas aku..bersepah la wei kertas kecik2 tuh kat kelas aku, aku jugak kena kutip satu2..mmg dasar perangai kalau dah BANGSAT tuh takleh buat apa la..menyusahkan aku jer..tak cukup lagi dorang kutuk sekolah aku kat papan hitam (FYI:kelas aku guna kapur lagi ek)..PAN**** la wei..aku jugak kan nak kena padam dah aku sampai awal..




Ni kelas terakhirku kat Ihsan..kelas 5 Al-Farabi 1..korang tak payah nak gelak, dulu warna dia bukan pink ek..dulu kamai berangan nak jadi Casa Impian kami buat double okay..setengah atas warna Ungu..yg bawah warna Hijau tua..cantik sgt rasanya..taktau napa budak2 sekrang ni pilih pink..mangkuk hayun tol la..pink kalau setakat ko nak bergaya ngan kasut, beg or baju okay la..tapi kelas pink???sgt tadika okay n very feminin tak bertempat..

Kenangan manis kat sini apa ek..Suka dgr Cikgu Syikin doa pas abis blaja je sebelom dia keluar dia mesti doa kuat2.."YA ALLAH, AKU BERKATI SEGALA ILMU YG AKU CURAHKAN KPD ANAK MURIDKU N SEMOGA MEREKA LULUS DGN CEMERLANG DLM PEPERIKSAAN..AMIN.."sangat menyentuh perasaan kan..dia ni guru kelas aku n ngaja Math Mode..taktau la..mungkin dia selalu doa tuh, kami rasa Math Mode tuh senang sangat nak digest..hampir semua dlm kelas dpt A je sokmo menjelang SPM..tulah..doa guru tuh penting..tak percaya lagi ke?



Ni meja belaja aku setahun sebelom SPM..aku duduk sebelah Azrul (skrg Dentist UIA)..saja tau pilih bawah kipas, sejuk je berangin, kalau tepi pintu tuh berangin jugak, tapi kang jadi mengantuk je keje..apa lagi, tersembam atas buku la jawabnya..Zandra, kau ingat lagi kan kelas ni..aku xsure ko duduk mana..tepi pintu ke hah?

best sgt blaja 5 tahun kat sini..sekolah ni serba kurang..siap ada cikgu luar yg dtg buat tuisyen sindir dgn sinis lagi-"SEKOLAH SAYA DAH BERZAMAN PAKAI PAPAN PUTIH N GUNA MARKER PEN, TAK SANGKA ADA LAGI SEKOLAH GUNA KAPUR"-terus kami terdiam je..yg penting, kapur ke marker pen ke..kalau dah semangat nak berjaya tu tinggi, semua tu bukan alasan..kami semua majoriti ke universiti..hmmm...

5 comments:

Anonymous said...

hmmm
xyah ler rs rendah diri
mungkin la kot sek hg kat area bandar
dats y malu pki kapur lg
aku dl nak guna marker pen pon xreti
maklumlah sek kat kg
abuk kapor sn cni
siap buleh sapu kat kasut lg
huhu cover ms spot check
kasut kotor
haha

Anonymous said...

cam kenal je sekolahni..kat ne ni..bkn pa meja akponburukgak...tiap2 tahon kena belipmbalut meja tp 1/2 thn ja dh tkoyak...

Kunangsepi said...

sekolah aku la ni..ko dak ihsan gak ke..huhu..ntah2 meja ko la ni ek..hish2..lain kali beli pembalut plus plastik..baru tahan setahun..

Anonymous said...

kaler hijau dgn ungu kat kelas 5 farabi dulu bukan saje2 wat walaupun ade segelintir yang perli kelas mcm kelas tadika..de manfaatnya dr psikologi pembelajaran..bagus utk menyegarkan mata yang letih...kalau mahu pandangan yang tajam, ceba amalkan melihat pokok2 di sekeliling..

Kunangsepi said...

betol2..kaler tuh mmg baik utk mata..dua2 tuh tak menyakitkan mata tgk..anoni ni dak alfarabi 1 gak ke??