Friday, January 23, 2009

aku dan keterpaksaan



dulu (2003)....

"AWAK SUME KENA BACA NOVEL SETEGUH KARANG NIH..BARU SENANG NAK JAWAB SPM NANTI"

takk..kalo dah dasar keras kepala mmg la tak dapek nak tolong..giler ape nak baca novel..aku tak suka..so aku taknak la...pastu dah pertengahan tahun cikgu suruh kau berdiri jwb soalan pasal novel tuh..nganga jelah aku..dah taktau langsung..tak pernah pon bukak..

so akhirnya aku mengalah la..aku pon start baca la Seteguh Karang..best je citer dia..siap setahun lepas SPM..ade alih ke telemovie kat RTM lagi..luckily aku dah baca,so dpt gak teka apa jadi pastuh..abis je SPM kan byk masa..aku pon berjinak2 beli novel Alaf 21..ketagihan ko..rasa best pulak baca novel nih..walaupon kebnyakan cerita cinta jer..takpe..

cume skrg aku selektif gler..aku dah mula beralih ke novel berat..contoh karya terbaru Shahnon Ahmad- Mahabbah..ya rabbi..tingginyer la bhasa sasterawan negara nih..sebulan baru abis baca..pening sgt...huhu..lagi satu aku suka Faisal Tehrani esp kalau dia wat watak2 sejarah Kesultanan Melaka or Johor..byk bahasa lama boleh tahu..cume aku tak beli la novel dia 'Karbala" rasanya..kwn aku kata dia nih Syiah..taknak la baca novel tuh..kut2 ade dakyah Syiah pulak..aku rasa nih mmg betol..aku dpt kesan masa baca himpunan cerpen Faisal dlm "Kekasih Sam Po Bo"..dia sokong Hassan Nasrallah n kritik abis Osama laden..

sekarang..2009...

" I WANT U TO READ AN ENGLISH NOVEL,THE GENRE THAT U REALLY LIKE, I WANT U TO PRESENT THAT BOOK IN CLASS"..

waa....aku lagi taknak English novel..pening la..kang byk lak taktau maksud..sedang BM pon tak sume aku paham..so..aku sekali lagi ngan besar kepala berkata tidak..aku mmg dah lama beli buku "Defining Moments:Disaster"..so aku decide nak present buku nih jelah..alih2 lecturer aku tunjuk power point senior dulu..ade watak2 sume kena terangkan..la..buku yg aku baca nih mana de watak khusus..sume fakta2 tragedi dlm satu abad..so aku pon terpaksa la cari novel..

aku tanya la kat kwn yg suka baca novel English nih..dia kata Cecilia Ahern best..ok..aku ikut ckap ko..aku pi Popular ngan semangat waja nak cari Cecilia..dlm tgh belek2 tuh..nmapak plak ade novel ni cambest..tajuk dia Remember Me?..kisah pompuan nih amnesia,tak ingat pon bila dia kahwen..dah duduk umah mewah..dah lawa..baju2 cantik2..mcm best je..mesti dia keliru..aku beli la buku tuh nagn buku Cecilia-"Ps I LoVe You"..arap2 dua2 best la..kalo tak perabih duit je..dah la novel English mahal..novel Melayu paling2 mahal pon Rm 20++ je..nih cecah 30 gak..hmm..

balik je terus aku baca..waa..best giler la pulak..ade la 3 hari aku abis..aku pon terkejut nih 1st time kut baca..mmg jadi addicted..skang tgh baca Cecilia plak..aku cdg nak present psl Remember Me? kat kelas..bahas dia mudah but byk gak vocab2 baru dlm tuh..

skang aku pening..akan datang kalo aku dipaksa baca Novel Arab plak guane..addicted gak ke?hahha..takkan la..arab lagi tinggi bahasa dia..baik baca Quran je kan..hehe..

No comments: