Friday, January 23, 2009

cendol, sayu, ikhlas

Aidilfitri lagi 5 hari menjelang..cukup segala amalan kita di bulan Ramadhanyg mulia ini..cukup sayu mahu mengucapkan sayonara kpd Ramdhan kali ini..yang lebih penting yg aku nak ceritakan di sini ialah sikap sestengah peniaga bazaar ramadhan yg hnya mengutamakn keuntungan semata..

kuih tepung pelita yg dibalut daun pandan tuh mmg comel dan membuka selera berbuka dibandingkan kuih2 yg bergoreng..tapi sayang masa aku beli kat bazar IM2 hari tuh, kuih tuh yg dibungkus cantik dlm plastik dah basi..pandai depa si siap2 dlm plastik, supaya org tak nampak daun pandan die dah bertukar kekningan..kecewa betol,dah la beli 9 biji..terbuang je..
sebab tuh pelik sangat napa di bulan mulia ni ade lagi peniaga ambek kesempatan ngan menjual kuih semalam yg dah basi..tak berkat la duit utung ko dapat sepanjang berniaga bazar Ramdhan..

bercerita bab berniaga ni, teringat masa kat Matrix PJ..setiap selasa ada pasar malam kat sebelah Matrix..dgn semangat berkobar2 aku tak pnhmiss pegi beli kat sana..ade peniaga yg buat aku tersentuh..pakcik nih dtg naik kete biase je..dia berdua ngan anak dia..nampak cam susah betol..ape yg dia jual hanya dua bende je..pakcik tuh gulung popia basah n ank pmpuan dia jual cendol.tapi cendol ni tak sama ngan cendol mamak tepi jalan..budak tuh cmpurkan cendol tuh ngan ais yg dah dikisar siap2 kat umah yg letak dalm box putih..depa takde mesin pengisar sendiri mcm lain2 penjual cendol ade..yg paling mengharukan depa letak pulut dlm cendol tuh n harganya tetap RM1..

ye..seringgit je.padahal kalau nak cekik darh boleh je jual RM1.50 ke RM2..tapi pakcik tuh jual seringgit je cendol pulut..aku selalu beli bukan ape..cendolnya tak la sesedap mana..cuma nak tolong pakcik tuh..ngan wajah sayu anak die membuatkan aku cendol, cukup membuat aku kasihan..harap2 RM1 yg aku bayar mampu mengubah nasib depa anak beranak..dlm masa yg sama, nilah contoh peniaga terpuji..tak pernah cekik darah..cari duit halal ngan hati yg ikhlas..berbeza sungguh ngan penjual tepung pelita kat IM2..

bukankah rezeki itu dari-NYA..mengapa dipilih jalan yg salah utk mengaut lebey wang ringgit..tepuk dada tanyadiri masing2..wallahu a'alam..

No comments: